Ton konijn

Interview met directeur Ton Konijn

Ton Konijn is eind jaren 80 begonnen met de verkoop van ‘Konijnenboter’. Met zijn auto gevuld met boter reedt hij naar Amsterdam om de Horeca te bedienen. Het is niet alleen bij boter gebleven. In de loop der tijd kwamen er steeds meer producten bij en Ton Konijn Zoetermeer B.V. is op dit moment uitgegroeid tot een volwaardig bedrijf met een gespecialiseerd assortiment dat voldoet aan de behoefte van de echte Foodprofessional en de betere horecakeuken.

Hoe is het allemaal begonnen?

‘In 1987 ben ik begonnen met maar 1 product. Dit was een boter met een hoog vetgehalte. 96 % botervet! Het normale vetgehalte van boter is tussen de 80 en 82 % botervet. Deze boter was toen ook nog eens gesubsidieerd. Eerst geprobeerd om dit product te verkopen aan consumenten via speciaalzaken. Dat ging moeizaam. Al gauw heb ik dit product toen aangeboden aan restaurants. Deze waren erg enthousiast. Deze boter was heel goed geschikt om in te bakken vanwege het hoge vetpercentage. Dit was in keukens al bekend onder de naam geklaarde boter. Nog steeds hebben wij dit product in ons assortiment. Nu in bakken van 2,5 kilo en met een vetpercentage van 99,8 %.’

Hoe ben je te werk gegaan?

‘Omdat de geklaarde boter met name aansloeg bij de betere restaurants, ben ik me gaan richten op meer mooie producten voor mijn klanten. Ik zocht en zoek nog steeds naar hoogwaardige producten die nog niet op de markt zijn. Mijn trefwoorden zijn in al die jaren niet veranderd. Deze zijn: hoogwaardige producten, goede en constante kwaliteit, goede service op maat, goed contact met klanten.’

Wat drijft jou om dit werk te doen?

‘Ik heb veel bewondering voor onze klanten. Koks die met passie hun werk doen. Om hieraan een bijdrage te leveren, vind ik heel mooi en geeft mij voldoening.’

Waar komen je producten vandaan en hoe heb je ze ontdekt?

‘Onze producten komen uit Nederland, veel Europese landen, maar ook uit bijvoorbeeld Madagaskar en Iran.
Nieuwe producten die wij opnemen in ons assortiment moeten aan een aantal criteria voldoen.
Deze moeten van hoge kwaliteit zijn, het moet een exclusief product zijn en betaalbaar zijn. Als ik zelf enthousiast ben over een product laat ik deze altijd eerst testen bij een aantal van onze klanten. Pas daarna nemen wij deze op in ons assortiment. Zo hebben wij een mooi assortiment producten opgebouwd. Voor het grootste deel van onze producten geldt dat wij de enige importeur / distributeur zijn, waardoor het product exclusief in gebruik is.’

Hoe blijf je jezelf als bedrijf verbeteren?

‘Bij onze producten garanderen wij een hoge kwaliteit. Wij besteden veel tijd aan het zoeken, testen en verbeteren van producten. Dit is een doorlopende proces van kwaliteitsverbetering.
Daarbij blijven wij altijd goed luisteren naar onze klanten. Persoonlijk contact vinden wij heel belangrijk. Door onze klanten weten wij wat er nodig is in de markt.’

Wat wil je de klant (mee)geven?

‘Wij vinden het een eer om bij onze klanten te mogen leveren. Als ikzelf zie hoe koks bezig zijn met mooie producten en zo hun gasten in de watten leggen… Wat een eer om daar aan te mogen bijdragen.’

Waarom zou een horeca zaak producten bij Ton Konijn kopen?

‘Ik wil niet zeggen dat wij de beste zijn. Maar wij doen wel heel erg ons best om de mooiste producten voor een redelijke prijs bij onze klanten te leveren. Ook de service staat bij ons erg hoog.’

Wat is je favoriete product die je verkoopt?

‘Het product waar ik dertig jaar geleden mee begon. Dit was de geklaarde boter van toen. Nog steeds hebben wij hier veel klanten voor die er al jaren met veel enthousiasme mee werken. Maar ook van onze mooie Ardenner boter met Fleur de Sel wordt ik warm van. En niet te vergeten het product waar we sinds een aantal jaar mee zijn begonnen. De Jersey boter van het mooie eiland Jersey.’

Wil je verder nog wat kwijt?

‘Na al die jaren vind ik dit nog steeds leuk en uitdagend werk. We werken inmiddels met een leuk gemotiveerd team. Wij hopen zo nog vele jaren klaar te staan voor onze klanten.’

ton-konijn-eigenaar